Mit csinál a Szakértői Bizottság? “Leveheti” az autizmus diagnózist? Ha van autizmus diagnózisa a gyerekemnek, akkor is muszáj vele a Szakértőibe mennem? Kérhetem én a vizsgálatot, vagy majd az óvoda / iskola elintézi? Segít ez nekünk az óvoda / iskolaválasztásban?

„Azt is egyedül próbáltam megkeresni, hogy melyik kerületben, milyen iskola, milyen csoport van. Az egyik kerület megtetszett, mert ott két autista csoport is van.
A Szakértői Biztosságnál már én mondtam, hogy melyik kerületbe írják a papírosunkat.”*

Az autista gyerekeket nevelő szülők gyakran úgy érzik, hogy egy végeláthatatlan labirintusban bolyonganak. Hívhatjuk ezt az útvesztőt ellátórendszernek is. A diagnózisig sem egyszerű eljutni, de arra azért minden szülőnek van ötlete, hogy ha valami fura dolgot lát a gyermekén, akkor megkeresi a háziorvost, vagy a védőnőt, esetleg utána néz az interneten, hogy mit lehet tenni.

A diagnózissal (BNO kód) azonban a történet nem ér véget. Ez az útvesztőnek még csak a bejárata. Már az óvoda / iskola-keresésnél egy olyan intézménybe ütközünk, amiről valószínűleg soha nem hallottunk előtte, ez a Szakértői Bizottság, ami az utóbbi években a Pedagógiai Szakszolgálatok ernyője alatt működik.

Teljesen természetes, hogy azt sem tudjuk; melyik lábunkra álljunk, hogyan kerüljünk ezzel a bizottsággal kapcsolatba, mit tudunk ott kérni. Ráadásul mire ide jutunk, számtalan rémtörténetet hallottunk már, hogy kinek mit tanácsoltak, mennyire nem hallgatták meg, és még sorolhatnánk.

Tegyünk itt egy kis rendet!

A Szakértői Bizottság dolga az autista gyermekünk esetében először az, hogy megállapítsa, hogy ő az oktatási rendszerben hol lesz képes tanulni (óvodába járni) és ott milyen segítségekre lesz szüksége.

A Szakértő Bizottságok működésről szóló törvény itt található, ha valaki szeretne elmélyedni benne:
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300015.EMM

A Szakértői Bizottság az oktatási rendszer előszobája. Az általa végzett vizsgálat a gyermek SNI (Sajátos Nevelési Igény) státuszát állapítja meg (vagy éppen vonja vissza, de ezt most hagyjuk). Az autizmus egyike az SNI kategóriáknak, mint például  látás- vagy hallás-sérülés. Az autizmus és a Szakértői Bizottságok történetéből adódik, hogy míg a többi nagy fogyatékosságnak van országos Szakértői Bizottsága, addig sajnos az autizmusnak nincs. Ez sokat ront a családok helyzetén, de valószínűleg egyedül senki nem lesz képes változtatni rajta. Tehát a jelenlegi helyzettel kell boldogulnunk, a gyerekünk számára a legjobbat kihozva belőle.

Örök optimistaként azt gondolom, hogy akik a Szakértői Bizottságokban dolgoznak, segíteni szeretnének a családoknak. Ugyanakkor azt nem csak gondolom, hanem sok esetben saját bőrömön (avagy az autista fiam bőrén) tapasztaltam, hogy gyakran egyfajta “szokásjog” alapján működnek a Bizottságok. Gyakran ők maguk sem tudják pontosan, hogy egy szülőnek vagy gyereknek milyen jogai vannak a vizsgálattal kapcsolatban. Természetesen vannak szuper jó Szakértői Bizottságok, de vannak nem annyira jók is. Sajnos. Ezért nem árt, ha néhány dologgal tisztában vagyunk mielőtt a Bizottsághoz fordulunk.

A Szakértői Bizottság nem fogadja el automatikusan az orvosi autizmus diagnózist (BNO kód).
Az egyik az egészségügyi rendszer, a másik az oktatási. Ezért fordulhat elő, hogy a Szakértői „leveszi” a gyermekről az autizmus diagnózist és úgy dönt, hogy ő nem autista, esetleg más diagnózist állapít meg (beszédfogyatékosság, értelmi akadályozottság, stb…) A Bizottság a diagnózis módosítását gyakran azzal indokolja, hogy így könnyebben találunk majd a gyermeknek óvodát / iskolát. Ez egy nagyon rossz gyakorlat. A gyerkőc azért kapta az autizmus diagnózist, hogy megértsük az állapotát és annak megfelelően tudjunk neki segíteni. Ha nem az autizmusának megfelelően segítjük őt, akkor nem tud a képességeinek megfelelően teljesíteni. Gondoljunk csak bele, ha nincs látássérült iskola a környéken, akkor mennyire tartanánk jó ötletnek, hogy a Szakértői Bizottság hallássérült diagnózist ad a látássérült gyereknek. Így ő a hallássérültek iskolájába kezd járni, ahol még nagyobb hátrányba kerül, mint eddig, hiszen egyáltalán nem látja a jelnyelvi tolmácsolást. Pedig a hallássérült iskola marhára felkészült, csak éppen nem rá.

A szülőnek joga van vizsgálatot kérni a lakhelye szerinti Pedagógiai Szakszolgálattól.
A Szakértői Bizottságok listáját itt találjátok:
http://www.oveges.hu/diszlexia/szakertoi-bizottsagok-videken/
http://fpsz.hu/tagintezmenyek/
A vizsgálatot egy űrlap kitöltésével lehet kérni, ami itt megtalálható:
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300015.EMM / 1. Melléklet
Az űrlap egyes kérdéseit kitöltheti az intézmény, ahová a gyermekünk jár. Amennyiben ebben segítséget kérünk, nekik kötelességük ebben együttműködni.

Nagyon fontos, hogy a kérvényt postán, tértivevényes ajánlott levélként adjuk fel! Ezt ugyanis iktatni kell, így hivatalos irat válik belőle, és mi is látjuk a visszaérkező tértivevényből, hogy mikor vették át a levelünket. Ha valaki nem írt még tértivevényes levelet, akkor egy sima borítékba tegye be a vizsgálatkérő nyomtatványt és a postán segíteni fognak neki, hogy hogyan küldje el tértivevénnyel.

Az érkeztetéstől számított 10 napon belül a Bizottságnak válaszolnia kell a már idézett törvény 14.§ alapján. A vizsgálat időpontja legkésőbb az érkeztetéstől számított harmincadik nap. Nincs tehát olyan, hogy hónapokig, félévekig várunk a vizsgálatra.

Tudom, hogy ez egy nagy döntés. Gyakran hallottam már a kérdést: Muszáj nekem az óvodában / iskolában megmondanom, hogy a gyermek autista? A rövid válasz: nem muszáj. A helyzet azonban ennél sokkal bonyolultabb. Az SNI státusz ugyanis nem csak nehézséget jelent, hanem jogosultságot sokféle segítségre, ami azt szolgálja, hogy a gyerkőc a számára megfelelő környezetben és módon tanuljon. Tudom, hogy ezek gyakran még csak elvek. De azt is tudom, hogy ha nem kérjük ezeket a támogatásokat, akkor soha nem is fogjuk megkapni és ettől az autista gyerekeknek lesz sokkal rosszabb.

A következő bejegyzésben leírjuk, hogy mi történik egy szakértői vizsgálaton. Mire számítsunk? Mit kérhetünk a Bizottságtól?

Addig is szívesen válaszolunk a felmerülő kérdésekre:
hello@marsalapitvany.hu

 

források:

Autizmus – Tény – Képek
15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
Kép: Youtube / Maria’s journey

 

 

Címkék: