15 hasznos tanács iskolába járó autista gyerekek szüleinek

Utoljára frissítve: 2018 október 21.

Megkérdeztük a szülőtréningen már részt vett gyakorlott szülőket, hogy mit csinálnának másképp, a gyerkőc iskola kezdésekkor, ha tudták volna, amit ma tudnak. Évekkel később, sok-sok élmény, tapasztalás, és felismerés után. Az egyik anyukától az alábbi nagyon szuper tanácsokat és ötleteket kaptuk:Bővebben..

Szülői proaktivitás

Utoljára frissítve: 2018 október 2.

Szinte nincs olyan hét, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek ne szerepelnének egy-egy főcímben, hol a közösség kirekesztettjeiként, hol az oktatás hajótöröttjeiként. Erről nem lehet eleget írni. Viszont míg ezek a kizárólag magas szinten megoldható kérdések válaszra várnak, beszélhetünk arról, hogy a gyerek közvetlen környezete, a család hogyan tud kezdeményező hozzáállással pozitív változásokat előidézni az oktatási intézményekben. Oké, a tanárok nincsenek felkészülve, tényleg, de akkor most mi lesz?

Kétszeres sni szülőként gyakorlatilag nincs olyan szituáció a gyerek-közösség-nyilvánosság szentháromságban, amit ne éltem volna át arcpírral, visszafojtott, aztán kirobbanó sírással,  dühvel küszködve, igazságtalanságot kiáltva és leginkább – kétségbeesve. Természetes, hogy dúl bennünk szülőkben a védelmező ösztön, hogy megvédjük a “többi” gyerektől, a tanítónénitől, akinek harminc másik mellett nincs rá kapacitása, a napközis nénitől, aki szerint neveletlen és képtelen leülni. Sajnos amíg nem tudja senki, hogy mivel áll szemben, addig ez a szám csak egyre nőni fog. Csak az látszik, hogy “rossz”. Én úgy éreztem, hogy ez a fajta tolmácsolás a gyerek és a külvilág között annyi energiát visz el, hogy már óvodában kezdeményeztem a vizsgálatot, hogy lássuk, mivel van dolgunk. Megtörténtek a vizsgálatok, és lassan sok minden átalakult. A botrányos óvodai napokból fejlesztés lett, a meg nem értettségből, ítélkezésből együttérzés és segítségnyújtás.

A két állapot között mindent összevetve egy lényeges változás történt: elkezdtem én megtenni az első lépéseket. A lehető legrövidebb idő alatt a lehető legkisebbre csökkenteni a gyerekem és a pedagógusok közötti távolságot. Nem arra koncentráltam, hogy mi az, ami az oviban, vagy a suliban nincs, hanem elkezdtem azon dolgozni, hogy mi az, amit én tudok hozzátenni, hogy a pedagógusoknak könnyebb legyen megérteni, mi van az én gyerekemmel, és hogy hogyan tudnak neki, és ez által maguknak is segíteni.

Bármennyire is kézenfekvőnek tűnik, hogy a tanárnak hogyan “kellene” bánnia a mi diszes, auti, figyelemzavaros, adhd-s, vagy csak simán eleven és unatkozó gyerekünkkel az órán, a pedagógusok nem kapnak erre felkészítést. A legjobb szándék ellenére is találgatni, kísérletezni tudnak, de harmincöt másik gyerek és egy kötelező tanterv mellett, pedagógus asszisztens híján érthető, ha nem megy a differenciálás, és dolgozatjavítás után éjszakánként szakirodalom után böngészése a neten. Szóval mivel mi sem több szabadidőt, sem fizetésemelést nem tudunk nekik adni, mégis mi az, amivel mi a kezük alá dolgozhatunk a gyerekünk érdekében?

Összeszedtem pár trükköt, amit még most a tanév elején érdemes lehet bedobni:

Hozzáállás:
Már az elején érdemes tudatosítani magadban: azzal, hogy előrelátóan gondoskodsz a gyereked óvodai/iskolai fejlődéséről, nyugalmáról, vagyis proaktív vagy, a jövőtökért teszel. Amíg úgy érzed, hogy a tanár “helyett” dolgozol, nem lesz jó az együttműködés. Egy finn oktatási rendszerben, és egy tökéletes világban talán nem lenne erre szükség, sőt. De a mi tanáraink nem kaptak például az auti gyerekek oktatására felkészítést, sem továbbképzést, még ha egy jól megszerkesztett háromnapos tréning minőségi változást is jelentene.  A jelenlegi helyzetben a leggyorsabban tehát úgy segíthetsz a saját gyerekednek, ha támogatod a pedagógus munkáját, megkérdezed, miben tudnál segíteni, és ha kell, a keze alá dolgozol, az általa feltett kérdéseket pedig lehetőleg megelőzöd a válaszokkal. Lesz, aki iszonyatosan hálás lesz ezért, és olyan is lesz, aki még a balkezességet sem tekinti legitimnek. A középkori értékrendet természetesen nem kell elfogadni, de erről később még szó lesz.

Őszinteség:
Kilógó viselkedés esetén a pedagógusok, és a többi szülő csak találgatni tud, netán ítélkezik, és sokszor igazságtalanul. Ebben a szülők is, de leginkább a gyerekek sokat sérülhetnek. Sok fájdalomtól és bosszúságtól, negatív következménytől óvhatod meg a gyerekedet, ha már az elején őszinte vagy a pedagógussal, de akár a számodra megbízható szülőkkel is, és elmondod, mire számíthatnak. Egy papírral nehéz vitatkozni.

Kommunikáció:
Sokkal kevesebb a találgatás, a téves következtetés vagy a félreértés, ha magával a pedagógussal közvetlenül tudsz beszélni bármiről. Persze előfordulhat olyan, hogy a másik fél sem igazán nyitott, és nem megy át, amit mondasz. Próbáld meg az ő szemszögét szem előtt tartva elmondani, mire van szükséged, és ne felejtsd el ezt tőle is megkérdezni. Jó esetben közeledik a két álláspont.

Vizuális támogatás:
Sajnos nálunk nem része az intézmények alapfelszereltségének a vizuális támogatás, viszont óriási segítséget jelenthet például az autista gyerekeknek, de még az átlagos fejlődésűeknek is. Számtalan letölthető ábra van, házilag is elő tudjátok állítani a napirendi kártyákat, ha rászántok egy kis időt. Különösen az oviban, de még alsó tagozatban is imádják a gyerekek, és nem csak az autik, mert könnyebb követni a napi rutint, és az egyes folyamatokat.

Fejlesztés:
A fejlesztés minden gyereknek jár, aki megkapta a sajátos nevelési igényű tanulói státuszt a szakértői bizottságtól. Meghatározott óraszámban és területen kaphat fejlesztést, sajnos a rendszer leterheltsége miatt nem mindig valósul meg teljes mértékben. Érdemes számon tartani, hogy mi jár, érdeklődni a fejleményekről, és ha rendelkezésre áll a fejlesztőpedagógus, akkor felvenni vele  a kapcsolatot már az év elején. Ő először csak egy papírt lát a gyerekből, némi szakvéleménnyel, ami nagyon kevés információ. Rettentően sokat segít neki a szülők beszámolója, hiszen mi ismerjük a gyerekeket és az eddigi életüket, fejlődésüket a legjobban.

Iskolapszichológus:
Óriási kincs, ahol van. Akár hivatalos sni, akárcsak nehézségei vannak, hatalmas támasz tud lenni egy gyereknek, ha van házon belül valaki az ofőn kívül, akihez bármikor fordulhat. A közösségben gyakran szorulnak perifériára a különleges gyerekek, egy iskolapszichológus pedig jobban rálát ezekre a folyamatokra, mint a szülő, és esetleg finoman tud segíteni egyes helyzetek, konfliktusok kezelésében a közösségen belül, vagy akár a tanárokkal. Érdemes azonnal felvenni vele a kapcsolatot, hogy tudjon a gyerek diagnózisáról, esetlegesen felmerülő nehézségeiről. Könnyen lehet, hogy a gyerek, vagy akár a többi sni gyerek zökkenőmentes beilleszkédéséhez az osztály érzékenyítésére lesz szükség, amit egy pszichológus csoportos foglalkozások keretén belül meg tud valósítani az osztállyal.

Asszertivitás:
Az, hogy együttműködsz, és proaktív vagy, nem jelenti azt hogy mindenben egyet kell értened, vagy el kell fogadnod. A középkori nézeteket például nem kell elfogadni. Kiállhatsz a saját (a gyereked) érdekei mellett, ehhez nagy segítséget nyújthat, ha tisztában vagy a tudományos háttérrel, a jogaitokkal, és a hivatalos diagnózis adta lehetőségekkel. Viszont egyetlen szülő nehezen tud érdekérvényesíteni egy osztályban, ezért érdemes a többi szülővel egyeztetni, meghallgatva és tiszteletben tartva egymás érdekeit.

Érzékenyítés:
Szerencsére ma már egyre több az olyan kezdeményezés, ami játékos foglalkozás keretében elősegíti a másság elfogadásának folyamatát. Legyen szó akár tanulási nehézségekről, bármilyen fogyatékosságról, mozgáskorlátozottságról, autizmusról, a paletta egyre szélesebb. Ha házon belül nincs is olyan szakember, aki ezt le tudná vezényelni, vannak külsö szervezetek, akik tudnak segíteni egy-egy ilyen foglalkozás megtartásában az osztályfőnöki órák alatt. Összekötheted őket az ofővel, vagy akár átvállalhatod a szervezést, neki csak az a dolga hogy biztosítson rá némi időt. Harmadikos volt a szintén sni-s lányom, amikor maga tartott érzékenyítést az osztályában az autizmusról, teljesen saját indíttatásból, addigra már nyolc éve tanulmányozhatta az alig beszélő aui öccsét, aki az osztályba is bekolbászolt néha körülnézni. A gyerekek sokkal rugalmasabbak, mint mi, csak az alkalomra várnak.

Érzékenyítő foglalkozásokat tartó szervezetek:
Egyesület az inklúzióért

Szakirodalom:
Egyre több és egyre jobb a szakirodalom választék a különböző gyerekek mellé. Ha idejük nincs is a tanároknak a neten való böngészésre, érdemes megkérdezned, hogy esetleg segítene-e, ha eljuttatnál nekik egy hasznos olvasnivalót a témában. Ha nem is olvassák el azonnal, megnyugtató a tudat, hogy legalább vészhelyzet esetén utána tudnak nézni egy-két praktikus fogásnak. Én eddig csak köszönetet kaptam ezért.

Tíz dolog, amit az autista diákod szeretné, ha tudnál

Használati utasítás:
Nem is értem, miért nem kötelező ez minden gyerek mellé az első tanévben bármilyen intézményben. Rengeteg információt tudsz átadni egy oldalban, amiben leírod, te otthon egy-egy helyzetet hogyan oldasz meg a gyerekeddel, van-e esetleg bármilyen fura szokás, szóhasználat, amiről jó, ha tudnak, olyan kényszer, vagy ragaszkodás, ami problémát okozhat, potenciális stresszfaktor, ami kiüti a gyereket esetleg órákra… Egy átlagos fejlődésű gyerek talán hamar túllendül egy-egy változáson, váratlan eseményen, de például egy többségi iskolában tanuló, magasan funkcionáló auti kisdiák könnyen kizökken és akár órákra “munkaképtelenné” válik, ha például váratlan helyzetben késleltetnie kell. Jobb ezekre előre felkészülni, vagy inkább átgondolni.

Szülők:
Ha viselkedészavar is szerepel a gyermek palettáján, jobb ha felkészülsz arra, hogy érni fognak esetleg szülői támadások, vádak, netán kérdőre vonnak, hogy miért harapja hátba a gyereked az övét nap, mint nap. És ez utóbbiban tök igazuk van, természetes reakció. Az integráció akkor működik jól, ha megvannak hozzá a feltételek. Én azt gondolom, hogy ebben a mi részünk az, hogy felnőtt módon, amikor szükség van rá, nyílt lapokkal játsszunk. Ha egy gyerek körül zűr van, nem fognak róla leszállni, és mindenért őt veszik majd elő. Azért is, amit nem ő követett el. Ha a sértett felek tudják, hogy te tisztában vagy a nehézségekkel, a gyereked érintett valamiben, aminek a megsegítéséért te nap, mint nap teszel, akkor transzparenssé tetted az erőfeszítéseidet, és megpróbálhattok más hangnemben beszélni a témáról.

A főszerepben: a gyerek
A legnagyobb önvédelmi fegyver, amit adhatsz egy sni gyereknek, ha tisztában van az értékeivel, és a nehézségeivel. És előbb-utóbb, a diagnózisával. Egyrészt nem érzi azt, hogy ő mindenben más mint a többiek, és nem magában keresi a hibát, hanem úgy nő fel, hogy a személyiségének a része az, hogy ő adhd-s vagy auti, vagy diszes, és nem egy nagy fekete lyuk tátong az agyában tele kérdőjelekkel, hogy mi miért történt, és miért ennyire más, mint bárki, akit ismer. Tudni fogja, hogy ezrek, milliók élnek olyan adottságokkal, mint ő, tehát nem vele van a baj, nem rosszabb, mint más, csak ritkább az előfordulása. Másrészt talán beszélni is tud róla a kortársaival, akiknek így esélyük lesz ezt az állapotot megismerni, megérteni, és elfogadni. Nem lesz tabu, pletykák forrása, napirendre térnek fölötte. Talán kevesebb így a meghurcoltatás, osztályszintű szekálás, kiközösítés. Legkésőbb kamaszkorban sok minden előkerül, ami addig nem okozott problémát, vagy nem volt annyira látványos. Sok olyan társas helyzet merül fel, ami fejtörést, szorongást okozhat egy auti kamasznak. Nagyon nehéz úgy beszélni egy-egy probléma megoldásáról magával a gyerekkel, de a tanárokkal is, ha nem tudjuk kimondani, hogy  a nehézséget mi okozza. A zűrös magatartás sokkal nagyobb bélyeg, mint egy kódszám, amit esetleg csak az ofő ismer, viszont legalább nem találgat, vagy nem vádol.

Persze mindez együttvéve sem garancia egy szuper együttműködésre, mert extrém helyzetek mindenhol lesznek, de ha legalább lépésenként el lehet jutni egy “elég jó” együttműködésig, a gyerek már abból is rengeteget profitál.

Daniss-Bodó Eszter
auti (és egyéb sni) gyereket nevelő szülő, a Neurofitnesz blog szerzője, az Autibarát munkatársa

Mosolygó robottal az autista gyerekekért

Utoljára frissítve: 2018 szeptember 28.

A Luxemburgi Egyetem kutatói szerint a QTrobot igazi áttörést jelenthet az autista gyerekek terápiájában, a szüleik, gondozóik és a gyerekek között. Egy kis robotikai cég nemrég összerakta azt az alig hatvan centis mesterséges intelligenciát, amely támogató mosollyal, szeretetteli arckifejezésekkel és ölelő karokkal képes közel kerülni a gyerekekhez.

Bár a kisgyerek méretű robot arca valójában egy LCD-kijelző, és ölelésre kész karjait is csak a klasszikus funkcionális formára öntötték, érzelmeket kifejező jelenléte miatt komoly szerepe lehet a társas környezetet nehezen viselő, sajátos fejlesztést igénylő gyerekek szocializációjában. Mert nemcsak lát, hall és beszél, de nem verbális jelekkel is képes kommunikálni, amit az autista gyerekek nehezen dekódolnak a hétköznapokban. Arckifejezései mellett testtartásával és gesztikulációjával a támogató, megnyugtató, biztonságot adó beszélgetőpartner szerepét tölti be.

A szakértők szerint a mindennapi kommunikációt stresszhelyzetként megélő, kapcsolattartási nehézséggel járó Autizmus Spektrum Zavart (ASD) mutató gyerekek számára a humanoid robot komoly segítséget nyújthat az értékes szociális készségek elsajátításában. Az ilyen nehézségek leküzdésének megtanulása egyrészt az iskolai beilleszkedés miatt, másrészt később, a mindennapok szorongásmentes megélése miatt fontos.

A robot szerepének terápiás hatását négy és tizennégy év közötti ASD-szindrómával diagnosztizált gyereken tanulmányozták. Összesen két alkalommal találkoztak velük, egyszer egy terapeutával beszélgettek, egyszer pedig a kis robottal. Három kérdést követően egy rövid történetet meséltek, megkérdezték a gyerekektől, hogy tetszett-e nekik, majd a beszélgetést vezető arra kérte őket, hogy utánozzák néhány mozdulatát.

A kísérlet során a kutatók két dologra voltak kíváncsiak: egyrészt, hogy a gyerekek ugyanúgy képesek-e figyelni és utánozni a robotot, mint az embert. Másrészt arra, hogy a robot jelenlétében csökken-e a kényszeres arc-, kéz- vagy testmozgásuk. Ezért videófelvételek alapján minden gyereknél megszámolták, hogy összesen hányszor nézett a beszélgetést vezetőre, megmérték minden egyes pillantásuk idejének hosszát, valamint, hogy hányszor sikerült utánozniuk a kért mimikát vagy mozdulatot. A számok összesítése után pedig arra jutottak, hogy a gyerekek hosszabb ideig voltak képesek figyelni a robotra, és jóval kevesebb grimaszt és akaratlan mozgást mutattak a robot jelenlétében.

Forrás: http://kreativ.hu/next-by-telenor/cikk/mosolygo_robot_segithet_az_autista_gyerekek_terapiajaban

10+1 javaslat autista gyerekek tanárainak

Utoljára frissítve: 2018 szeptember 11.

Idén ősszel jelent meg magyarul Ellen Notbohm „Tíz dolog, amit az autista diákod szeretné, ha tudnál” című könyve, amiben kifejezetten azoknak a tanároknak szeretne segíteni, akik autista gyerekeket tanítanak. A könyv egy korábbi cikk alapján íródott, amiben Ellen az alábbi tanácsokat gyűjtötte össze. Így ad hangot az autista diákoknak.Bővebben..

Tényleg minden 59. ember autista?

Utoljára frissítve: 2018 augusztus 8.

Valóban egyre több az autista ember? Ha igen, akkor hányan vannak? Miért fontosak ezek a számok egyáltalán?

Azt, hogy hány autista ember van összesen, többnyire az autista gyerekek családjait, az autista felnőtteket, és az autizmus kutatókat érdekli. Kevésbé hozza lázba általában a politikai döntéshozást.

Az autista emberek és családjaik részéről érthető a kíváncsiság. Minél több gyerek, felnőtt kap autizmus diagnózist, annál nyilvánvalóbb ennek a társadalmi csoportnak a létezése, annál több figyelem irányítható rájuk, nehézségeikre, vágyaikra.

A kutatók részéről is érthető az érdeklődés, hiszen egy folyamatosan változó összetételű, és dinamikusan emelkedő számú csoportról van szó.

A legfontosabb mégis az, hogy ha tudjuk, hogy hány autista ember él közöttünk, akkor a rájuk szabott szolgáltatások tervezhetővé válnak. A ma 5 éves autista gyerkőcből 1 év múlva autista iskolás lesz, 10 év múlva autista középiskolás, 20 év múlva autista felnőtt. Ha tudjuk az autista emberek számát, akkor látni fogjuk hány óvodai, iskolai férőhelyre, lakóotthonra, szakemberre lesz szükség az elkövetkező 10-20 évben. Ez azért nem lenne olyan rossz.

Amikor a 2000-es évek elején autizmussal kezdtem foglalkozni a szakma 25 tízezrelék gyakorisági rátáról beszélt. Bár én imádom a matekot, egy darabig töprengenem kellett rajta, hogy ez gyakorlatilag mit is jelent. Segítek, ez annyit tett, hogy 400 emberből 1 autista. Idén, 2018-ban, napvilágot látott legújabb amerikai statisztikai adat, ami szerint minden 59 emberből 1 autista, és gyanítom a számháborúnak még nincs vége.

Nézzünk most egy kicsit a számok mögé!Bővebben..

10 + 1 Tévhit az autista emberekről

Utoljára frissítve: 2018 augusztus 8.

Bár a legfrissebb statisztikai adatok szerint körülbelül 100 000 autista ember (100 emberből több mint 1) él ma Magyarországon, és a társadalom egyre többet tud az autizmusról, még mindig sok a téves és negatív megítélés, előítélet övezi az autizmust, az autista embereket. Még mindig van, aki azt hiszi, hogy az autizmust el lehet kapni, mint a megfázást vagy az influenzát.
Pedig az autizmus egy veleszületett idegrendszeri fejlődési rendellenesség, ami sok minden, de semmiképp sem fertőző.

Az előítéletek és az információk hiánya hihetetlenül megnehezíti az autista emberek és családjaik mindennapjait, ami sok esetben azt eredményezi, hogy a családok elszigetelődnek, és egyedül maradnak egy egyébként sem egyszerű helyzetben. És akkor a visszaélésekről és zaklatásokról még nem is beszéltünk.

Nézzünk néhány nagyon jellemző tévhitet az autista emberekkel kapcsolatban…Bővebben..

Az ember, aki megkapta a világ legelső autizmus diagnózisát

Utoljára frissítve: 2018 augusztus 8.

Donald Gray Triplett volt az első gyermek, aki autizmus diagnózist kapott. Donald ma is él, 85 éves. Életútja érdekes lehet mindenkinek, aki autista gyermeket nevel, vagy autista emberekkel foglalkozik.

Az Esőember és A kutya különös esete az éjszakában c. regény után Donald Gray Triplett története kívánkozik színpadra vagy képernyőre. Az Egyesült Államok déli részén egy kisvárosban élő férfi kezdettől fogva az autizmus történetének fontos szereplője.

Bővebben..

Felkészült-e a választott iskola az autista tanuló fogadására?

Utoljára frissítve: 2018 augusztus 8.

Ellenőrző kérdéssor

Pontosan tudjuk, hogy az autista gyerekek beiskolázásakor általában nem az a gond, hogy a számtalan lehetséges iskola közül melyiket válasszuk. Mégis, ahhoz hogy meg tudjuk ítélni mennyire felkészült az iskola az autista gyermek fogadására, összeállítottunk egy kérdéssort. A kérdéseket magyarázat is követi. Ha ezekre a kérdésekre választ kapunk, akkor már lesz egy általános képünk arról, hogy mennyire ért az iskola „autizmusul”.

A kérdések és a magyarázatok abban is „súgnak”, hogy mit kérhetünk az autista gyerekeket integráló iskolától.

Bővebben..

Miért nem figyel rám az autista gyerkőcöm ha beszélek hozzá?

Utoljára frissítve: 2018 augusztus 8.

Nem hall? Miért nem válaszol a kérdésekre? Sosem csinálja, amit kérek!

Sok beszédnek sok az alja, mondogatta nagymamám. Ő persze nem a majdani autista dédunokájára gondolt ilyenkor, egyszerűem csak nem szerette, ha valaki „túlbeszéli” a dolgokat.

Ha autista gyerkőcöt nevelünk ezt a mondást nyugodtan magunkévá tehetjük. Az autista emberek beszédértése ugyanis egészen biztosan nehezített. Még azoké az autista embereké, gyerekeké is, akik hosszas szövegeket, esetenként teljes filmeket, könyveket mondanak vissza fejből. Bővebben..

0

Adatkezelési Szabályzat – Hírlevél

Személyes Adat: természetes személlyel, mint Érintettel kapcsolatba hozható önkéntesen megadott információ (név, lakcím, e-mail cím, születési évszám, stb.), amely alapján közvetlenül vagy közvetlenül levonható, az érintettre vonatkozó következtetés.

Érintett: bármely meghatározott, személyes adat alapján azonosított vagy – közvetlenül vagy közvetve – azonosítható természetes személy.

Adatkezelő: Mars Alapítvány munkatársa

Adatfeldolgozás: az adatkezelési műveletekhez kapcsolódó technikai feladatok elvégzése (függetlenül a műveletek végrehajtásához alkalmazott módszertől és eszközöktől, valamint az alkalmazás helyétől).

Adatkezelés: az alkalmazott eljárástól függetlenül az adatokon végzett bármely művelet, különösen az adatok gyűjtése, felvétele, rögzítése, rendszerezése, tárolása, megváltoztatása, felhasználása, lekérdezése, továbbítása, nyilvánosságra hozatala, összehangolása vagy összekapcsolása, zárolása, törlése és megsemmisítése, valamint az adatok további felhasználásának megakadályozása.

Adattovábbítás: az adat meghatározott harmadik személy számára történő hozzáférhetővé tétele.

 

Az Adatkezelés jogalapja, célja és időtartama

Az adatkezelési szabályzat hatálya kiterjed az Adatkezelőre - beleértve annak valamennyi, az adatkezeléssel érintett munkatársát -, és valamennyi olyan adatra, amelyet a tevékenysége során megszerzett és kezelt.

Az Érintett a Mars Alapítvány hírlevelére való feliratkozással és termékek vásárlásával egyidejűleg elfogadja az Adatkezelési Szabályzatban leírtakat. Az Adatkezelő az Érintett adatait alábbi jogszabályokban megfogalmazott alapelveknek és jogszabályoknak megfelelően kezeljük:

  • Az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendelete („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”),
  • Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”),
  • A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény („Ptk.”)
  • A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény („Grtv.”).

Az adatkezelés célja

  • Mars Alapítvány szolgáltatásaival kapcsolatos információk, illetve tevékenységi körébe tartozó egyéb információk megosztása rendszeres jelleggel
  • Megrendelések, vásárlások teljesítése

Az Érintett önkéntes hozzájárulását követően a megadott személyes adatok kezelése mindaddig fennmarad, amíg az Érintett kifejezetten írásban nem kéri azok kezelésének megszüntetését. A törlés időpontja az Érintett törlési igényének beérkezésétől számított 15 nap.

Az adatkezelés

Az Adatkezelő az Érintett Személyes Adatait rögzíti, tárolja és felhasználja.

Az Adatkezelő a megadott Személyes Adatokat a jelen Szabályzatban meghatározottaktól eltérő célokra nem használhatja fel. Az Adatkezelő a Személyes Adatokat harmadik személynek vagy hatóságok számára – kivéve a törvény ettől eltérő rendelkezése esetén – kizárólag az Adományozott előzetes hozzájárulásával adhatja ki.

Az Adatkezelő a megadott adatokat a tőle elvárható gondossággal kezeli, így gondoskodik arról, hogy a kezelt adatokhoz illetéktelen személy ne férhessen hozzá, ne hozhassa nyilvánosságra, ne továbbíthassa, valamint azokat ne módosíthassa, törölhesse. A technikailag kivédhetetlen, előre nem látható támadások által okozott esetleges károkért az Adatkezelő nem felel.

A megadott adatok megismerésére az alábbi személyek jogosultak betekinteni:

  • az Adatkezelő valamennyi, a munkája során az adatkezelésben érintett munkatársa

Az Adatkezelő az online tartalomszolgáltatás nyújtásához technikailag elengedhetetlenül szükséges adatokat kezeli. Ugyanakkor az eltérő adatkezelési célok esetében eltérő jogalapokat és eltérő időtartamokat állapítottunk meg. A honlap meglátogatása a felhasználási feltételeit, illetve az adatkezelési tájékoztatónk tartalmának automatikus elfogadását jelenti. Viszont a honlap működése során az általunk alkalmazott WordPress tartalomkezelő rendszer nem rögzíti IP azonosítószámot.

A bankkártya adatok megadása és a bankkártyás fizetés az OTP Mobil Kft. / OTP Bank Nyrt. oldalán történik. A Szolgáltató/Bank a kártya adatokat a MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ felé nem továbbítja. A bankkártyaadatok kezelése a kártyatársasági szabályoknak megfelelően történik.

A bankkártyás fizetési felület használatával a felhasználó elfogadja, hogy a MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ által a www.marsalapitvany.hu oldalain megadott alábbi személyes adatai átadásra kerüljenek az OTP Mobil Kft. (1093 Budapest, Közraktár u. 30-32.) / OTP Bank Nyrt. mint adatkezelő részére. Az adattovábbítás célja: a felhasználók részére történő ügyfélszolgálati segítségnyújtás, a tranzakciók visszaigazolása és a felhasználók védelme érdekében végzett fraud-monitoring.

Az ismétlődő bankkártyás fizetés (továbbiakban: „Ismétlődő fizetés”) egy, az OTP Mobil Kft. által biztosított bankkártya elfogadáshoz tartozó funkció, mely azt jelenti, hogy a Vevő (Kártyabirtokos) által a regisztrációs tranzakció alkalmával megadott bankkártyaadatokkal a jövőben újabb fizetéseket lehet kezdeményezni a bankkártyaadatok újbóli megadása nélkül. Az ismétlődő fizetés történhet a Vevő aktív közreműködése nélkül (ebben az esetben a regisztrációs tranzakció során a Vevő hozzájárul az ismétlődő fizetésekhez), vagy történhet a Vevő eseti jóváhagyásával.

Az Ismétlődő fizetés alapja, hogy a Vevő a szóban forgó kereskedői elfogadóhelyen (webshop-felületen vagy az OTP Mobil Kft. fizető felületén) nyilatkozik, hogy Ismétlődő fizetést kíván igénybe venni. A bankkártyaadatok kezelése a kártyatársasági szabályoknak megfelelően történik.

A MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ weboldalán „Egyszeri hozzájárulásos” ismétlődő fizetést kezdeményezhet: ennél a módozatnál a Vevő a regisztrációs tranzakció alkalmával hozzájárul, hogy a kereskedő a jövőben esedékessé váló összegekre ismétlődő fizetést kezdeményezzen, és elfogadja, hogy ezzel előre meghatározott időközönként, előre meghatározott összegekkel beterhelésre kerül majd a bankkártyájához tartozó bankszámlaszám.

Tekintettel arra, hogy az „Egyszeri hozzájárulásos” ismétlődő fizetés során a Vevőnek nem kell hozzájárulnia az eseti tranzakciókhoz, az OTP Mobil Kft. a MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ által tévesen vagy jogtalanul kezdeményezett fizetési tranzakciókért semmilyen felelősséget nem vállal, és a tévesen vagy jogtalanul indított tranzakciók kapcsán a MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ a Vevők irányába köteles helytállni.

Figyelem(!): a bankkártyaadatok kezelése a kártyatársasági szabályoknak megfelelően történik. A bankkártyaadatokhoz sem a MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ, sem az OTP Mobil Kft. nem fér hozzá. A MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ az általa tévesen vagy jogtalanul kezdeményezett ismétlődő fizetéses tranzakciókért közvetlenül felel, fizetési szolgáltatójával (OTP Mobil Kft.) szemben bármilyen igényérvényesítés kizárt.

Az Alapítvány az alábbi adatkezelőkkel dolgozik együtt:

  • OTP Mobil Kft. (1093 Budapest, Közraktár u. 30-32.)
  • OTP Bank Nyrt. (1051 Budapest, Nádor utca 16.)

Ön az adatkezelési információk elolvasásával és elfogadásával (az elektronikus űrlap erre vonatkozó mezőjének bejelölésével) kifejezetten hozzájárul személyes adatainak a fenti célokból történő összegyűjtéséhez, feldolgozásához, tárolásához, a fenti adatkezelők részére történő továbbításához.

 

Az Adatokért való felelősség

Az Érintett kijelenti, hogy az általa megadott adatok helyesek. Az Adatkezelő a megadott Személyes Adatokat nem ellenőrzi. A Személyes Adatok megfelelőségéért az Érintett felel.

Cookie-k használata

A MARS autistákért Alapítvány, autizmus az ismeretlen világ az oldal látogatottságának a mérésére Google Analytics szolgáltatást használ. A látogatottság méréséhez a rendszer profiladatok és állapotadatok gyűjtéséhez, például a böngésző típusa, a belépés dátuma és ideje stb., úgynevezett „sütiket” (cookie-kat) használ. Az oldal használatával a látogató elfogadja a cookie-k használatát. A cookie-k olyan adatok, amelyek az oldal használatához szükségesek, és amelyek ideiglenesen a böngészőprogramról a látogató számítógépének merevlemezére kerülnek az oldal meglátogatásával. Önmagukban nem használhatók fel a látogató személyazonosságának beazonosítására, és az oldal elhagyása után a böngészőprogram beállításainak megfelelően törlődnek.

Az Érintett jogai, jogorvoslati lehetőségei

Az Érintett bármikor kérheti az Adatkezelőt Személyes Adatai ellenőrzésére és szükség esetén kérheti azok módosítását.

Az Érintett Személyes Adatainak kezeléséről az Adatkezelőtől bármikor írásban, az hello@marsalapitvany.hu címre küldött e-mailben tájékoztatást kérhet. Tájékoztatáskérést az alábbiakra vonatkozóan lehet kérni: az Érintettnek az Adatkezelő által kezelt adataira, azok forrására, az adatkezelés céljára, jogalapjára, időtartamára, esetleges adatfeldolgozó és további adatkezelők nevére és címére, az adatkezeléssel összefüggő tevékenységekre, valamint az adattovábbítással kapcsolatban arra, hogy kik és milyen célból kapták meg az Érintett adatait. A tájékoztatáskérésre az Adatkezelő a kézhezvételtől számított legrövidebb időn belül, de legfeljebb 30 napon belül írásban köteles tájékoztatást adni. (E-mail esetében a kézhezvétel időpontja, az e-mail elküldését követő első munkanap.)

Az Érintett az Info tv., valamint a Polgári Törvénykönyv alapján bíróság (érintett lakóhelye szerint illetékes törvényszék) előtt jogorvoslattal élhet, valamint bármilyen személyes adattal kapcsolatos kérdésben kérheti a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság segítségét (1125 Budapest Szilágyi Erzsébet fasor 22/C; postacím: 1530 Budapest, Pf. 5.; www.naih.hu).

Bármilyen egyéb adatkezeléssel kapcsolatos kérdéssel/észrevétellel az Adatkezelő munkatársai az hello@marsalapitvany.hu címen érhetők el.