MARS MŰHELY 2.
Ötletek, módszerek a mindennapi társas helyzetek megértésének támogatásához
Szociális történetek és más eszközök a megértés támogatásában

![nszi_3[68]](https://marsalapitvany.hu/wp-content/uploads/2022/01/nszi_368-300x300.png)
3+3 alkalomból álló online képzés autista gyerekeket nevelő szülőknek és a gyerekekkel foglalkozó szakembereknek.
A képzés felépítése: 3x90 perc elméleti rész (önmagában is választható) + 3x90 perc kiscsoportos konzultáció (az elméleti részt már végzettek számára), a témához kapcsolódó saját kérdések megvitatása. (Részletek lejjebb.)
A képzést elsősorban olyan szülőknek/családtagoknak és szakembereknek ajánljuk, ahol a gyerek vagy már beszél, vagy bár még nem beszél, de rövidebb mondatokat már megért és képeket felismer.
MIÉRT AJÁNLJUK?
Próbál barátkozni, de nem tudja hogyan kell? Nem köszön, vagy nem válaszol, ha kérdezik? Nem tud türelmesen várni? Túlságosan bizalmas idegenekkel? Nem érti pontosan, mi a különbség „véletlen” és „szándékos” között? Inkább megcsinál mindent egyedül, mint hogy segítséget kérjen?
… és már százszor elmondták neki, mégsem érti?
Sokaknak ismerősek lehetnek ezek vagy más hasonló helyzetek.
Életünk szinte minden pillanata különböző társas helyzetekben zajlik, abban pedig, hogy hogyan kell viselkednünk, sokszor íratlan szociális szabályok támogatnak bennünket. Évtizedek kutatásai és mindennapi tapasztalataink bizonyítják, hogy autista gyerekek (és persze felnőttek) számára a legtöbb kihívást éppen a mindennapi társas helyzetekben való boldogulás jelenti. Így lehet ez az otthoni hétköznapi események (pl. napi rutin, játék, feladatok) vagy a közösségi helyzetek (pl. barátkozás, alkalmazkodás, együttműködés, konfliktus) során is.
Egy autista gyerek számára nehéz lehet ezeknek a társas helyzeteknek a megértése és a helyzetnek megfelelő viselkedés kialakítása, mert például:
- korlátozottabban vagy máshogy érti a másik ember jelzéseit, kommunikációját
- korlátozottabban vagy máshogy érti a másik ember viselkedésének célját, mozgatóit
- korlátozottabban vagy máshogy érti egy adott helyzet összefüggéseit és
- korlátozottabb vagy más eszközei vannak a társas helyzetben való részvételre
Ahhoz, hogy ebben támogassuk a gyermeket, szükségünk van arra, hogy
- bele tudjunk helyezkedni az ő nézőpontjába, így ismerjük meg az ő kérdéseit és értsük a nehézségeit
- ismerjük azokat az utakat, „praktikákat”, módszereket és eszközöket, amelyek támogatják az ő megértését és támpontokat adnak számára a társas helyzetekben való eligazodáshoz.
KIKNEK AJÁNLJUK?
- Óvodás és iskoláskorú autista gyermekek szüleinek és más közeli családtagjainak
- Ugyanezen gyerekekkel, illetve a közösségekben dolgozó kisgyermeknevelőknek, óvónőknek, tanítóknak, tanároknak és más segítő szakembereknek.
- A képzés olyan résztvevők számára hasznosítható a legjobban, akik már rendelkeznek valamennyi alapismerettel az autizmusról (pl. korábbi képzés, olvasmányok).
KIK VEZETIK?

dr. Simó Judit
gyermekpszichiáter

Nagy Orsolya
konduktor, autista gyerekeket nevelő szülő
MIT FOGUNK CSINÁLNI?
A társas megértés támogatásának témáját körüljáró Mars Műhely 2. két blokkból, mindkét blokk 3-3, egyenként 90 perces alkalomból áll.
I. blokk
Bevezető képzés. Szemléleti alapok, a társas megértés és a társas viselkedés nehézségei autizmusban, a társas megértés támogatásának elve, eszközei, módszerei, alkalmazása
Nagycsoport, maximum 30 fő részvételével
Időpontok: | 2022. február 15; 2022. február 22; 2022. március 1. Mindig keddi időpontok, 18-19.30-ig |
![]() |
1. Szemléleti , elméleti és gyakorlati alapok |
![]() |
2. A társas megértés és társas viselkedés támogatásának módszerei, eszközei |
![]() |
3. Gyakorlati alkalmazás, célok, lépések, bevezetés |

II. blokk
Az I. blokkot végzettek számára személyesebb, egyéni kérdések, helyzetek, mindennapi gyakorlati kérdések megvitatása
Kiscsoport, 5-6 fő részvételével. A kiscsoportokat a gyermekek életkorának és a legégetőbb kérdéseknek megfelelően állítjuk össze, pedagógusok számára igény és lehetőség szerint külön kiscsoportot indítunk.
Időpontok: | Később |
![]() |
Konkrét helyzetek, konkrét megoldások. |
![]() |
Konkrét helyzetek, konkrét megoldások. |
![]() |
Konkrét helyzetek, konkrét megoldások. |
HOGYAN?
Minden MŰHELY online formában érhető el, így
- nem kell bébiszittert keresni a gyerek(ek)hez
- nem kell utazni, így könnyebben megszervezhető a jelenlét
- sokkal több ember számára elérhető, az ország bármely pontjáról, akár a határon túlról is
- egy térítési díjért több családtag is részt vehet a tréningen
Itt tudsz jelentkezni!
Köszönjük a nagyszámú érdeklődést tréningünk iránt.
Sajnos elértük a maximális létszámot, azonban amint a következő Mars Műhely 2. időpontja meglesz, értesíteni fogjuk Önöket hírlevélben és egyéb kommunikációs csatornáinkon. Ezzel egyidőben pedig regisztrációs felületünk is elérhetővé válik.
Megértésüket köszönjük.