3+3 alkalomból álló online képzés autista gyerekeket nevelő szülőknek és a gyerekekkel foglalkozó szakembereknek.
A képzés felépítése: 3×90 perc elméleti rész (önmagában is választható) + 3×90 perc kiscsoportos konzultáció (az elméleti részt már végzettek számára), a témához kapcsolódó saját kérdések megvitatása.
Szociális történetek és más eszközök a megértés támogatásában. Ezen a képzésen megmutatjuk, hogyan tehetjük érthetőbbé és kezelhetőbbé autista gyermekek számára a mindennapi társas helyzeteket, azok írott és íratlan szabályait.

Miért ajánljuk?

Próbál barátkozni, de nem tudja hogyan kell? Nem köszön, vagy nem válaszol, ha kérdezik? Nem tud türelmesen várni? Túlságosan bizalmas idegenekkel? Nem érti pontosan, mi a különbség „véletlen” és „szándékos” között? Inkább megcsinál mindent egyedül, mint hogy segítséget kérjen? … és már százszor elmondták neki, mégsem érti?

Sokaknak ismerősek lehetnek ezek vagy más hasonló helyzetek.

Életünk szinte minden pillanata különböző társas helyzetekben zajlik, abban pedig, hogy hogyan kell viselkednünk, sokszor íratlan szociális szabályok támogatnak bennünket. Évtizedek kutatásai és mindennapi tapasztalataink bizonyítják, hogy autista gyerekek (és persze felnőttek) számára a legtöbb kihívást éppen a mindennapi társas helyzetekben való boldogulás jelenti. Így lehet ez az otthoni hétköznapi események (pl. napi rutin, játék, feladatok) vagy a közösségi helyzetek (pl. barátkozás, alkalmazkodás, együttműködés, konfliktus) során is.

Egy autista gyerek számára nehéz lehet ezeknek a társas helyzeteknek a megértése és a helyzetnek megfelelő viselkedés kialakítása, mert például:

korlátozottabban vagy máshogy érti a másik ember jelzéseit, kommunikációját

  • korlátozottabban vagy máshogy érti a másik ember viselkedésének célját, mozgatóit
  • korlátozottabban vagy máshogy érti egy adott helyzet összefüggéseit és
  • korlátozottabb vagy más eszközei vannak a társas helyzetben való részvételre

Ahhoz, hogy ebben támogassuk a gyermeket, szükségünk van arra, hogy

  • bele tudjunk helyezkedni az ő nézőpontjába, így ismerjük meg az ő kérdéseit és értsük a nehézségeit
  • ismerjük azokat az utakat, „praktikákat”, módszereket és eszközöket, amelyek támogatják az ő megértését és támpontokat adnak számára a társas helyzetekben való eligazodáshoz.

Kinek ajánljuk:

  • Óvodás és iskoláskorú autista gyermekek szüleinek és más közeli családtagjainak
  • Ugyanezen gyerekekkel, illetve a közösségekben dolgozó kisgyermeknevelőknek, óvónőknek, tanítóknak, tanároknak és más segítő szakembereknek.

A képzés olyan résztvevők számára hasznosítható a legjobban, akik már rendelkeznek valamennyi alapismerettel az autizmusról (pl. korábbi képzés, olvasmányok).

Kik vezetik?

dr. Simó Judit

gyermekpszichiáter

Nagy Orsolya

konduktor, autista gyerekeket nevelő szülő

Mit fogunk csinálni?

I. blokk

Bevezető képzés. Szemléleti alapok, a társas megértés és a társas viselkedés nehézségei autizmusban, a társas megértés támogatásának elve, eszközei, módszerei, alkalmazása

Nagycsoport, maximum 30 fő részvételével

1. Szemléleti, elméleti és gyakorlati alapok
2. A társas megértés és társas viselkedés támogatásának módszerei, eszközei
3. Gyakorlati alkalmazás, célok, lépések, bevezetés

II. blokk

Az I. blokkot végzettek számára személyesebb, egyéni kérdések, helyzetek, mindennapi gyakorlati kérdések megvitatása
Kiscsoport, 5-6 fő részvételével. A kiscsoportokat a gyermekek életkorának és a legégetőbb kérdéseknek megfelelően állítjuk össze, pedagógusok számára igény és lehetőség szerint külön kiscsoportot indítunk.

Konkrét helyzetek, konkrét megoldások.

Hogyan?

Minden MŰHELY online formában érhető el, így

  • nem kell bébiszittert keresni a gyerek(ek)hez
  • nem kell utazni, így könnyebben megszervezhető a jelenlét
  • sokkal több ember számára elérhető, az ország bármely pontjáról, akár a határon túlról is

egy térítési díjért több családtag is részt vehet a tréningen