Április 2. az autizmus világnapja. Ezen a napon szerte a világon nagy rendezvényekkel és hatalmas kampányokkal hívják fel a világ figyelmét az autista emberekre, akik közöttünk élnek. Idén nem lehet ilyen nagy megmozdulásokat rendezni. Ezért másképpen szeretnénk az autista emberek társadalmi elfogadását segíteni. Ezt a tananyagot készítettük nektek, aminek a végén egy nyereményjáték vár. Ha szeretnétek inkább letölteni a tananyagot, akkor itt megtaláljátok a letölthető verziót is.
Mi az autizmus?
Mielőtt nekifognál készíts elő papírt és ceruzát (persze írhatsz tollal, zsírkrétával, vagy rovásírással is). Néhány kérdést fogunk feltenni a tananyag során. Az a lényeg, hogy valahogyan rögzítsd a válaszokat.
Fogyatékosságokról általában
A legtöbb fogyatékosság látható, könnyű észrevenni, ha valaki kerekesszékben ül, vak vagy siket.
Ezek a fogyatékosságok léteznek, mióta világ a világ. Több ezer évesek.
Autizmus
Az autista emberek agya és sok érzékszerve is másképpen működik.
Ők máshogyan érzékelik a világot. Ez aztán rengeteg nehézséget okoz nekik a mindennapokban
Feladat: Hány érzékszervünk van? Nevezd meg őket!
Hány autista ember van?
Nagyon sokféle számot lehet hallani, régebben azt gondolták, hogy az autizmus egy nagyon ritka állapot.
A hozzáértő szakemberek azt mondják, hogy minden századik gyermek autizmussal születik.
Ez azt jelenti, hogy valószínűleg a te iskoládban (óvodádban) is van autista gyerek.
Feladat: Találkoztál már autista gyerekkel? Kérdezd meg a szüleidet, hogy ők találkoztak-e már autista emberrel?
A legelső autista ember a világon
Az autizmus a többi fogyatékossághoz képest még nagyon új dolog.
A legelső autizmus diagnózist 1943-ban adták ki, addig ez az állapot hivatalosan nem létezett.
Érdekesség: Itt olvashatsz arról az emberről, aki a világon a legelső autizmus diagnózist kapta: https://marsalapitvany.hu/a-legelso-autizmus-diagnozis/
Feladat: Kérdezd meg a szüleidet, hogy gyermekkorukban hallottak-e autizmusról!
Mi az, ami az autista embereknek nehéz?
Kommunikáció / beszéd
Ha egy másik gyerekkel játszani, tanulni, vagy más közös elfoglaltságot szeretnénk, akkor elsősorban beszélgetéssel, szavakkal teremtünk kapcsolatot.
Az autista embereknek – a másfajta agyműködés miatt – a beszéd és a beszélgetés nehezebb lehet, mint nekünk.
Nehezen értik meg azokat a nem szóbeli jeleket is, ami számunkra nem okoz fejtörést: arckifejezések, hanglejtés, viccelődés.
Feladat: Ha voltál már reptéren és ültél repülőn, akkor biztosan észrevetted, hogy ott nagyon sok piktogramot, ábrát használnak; csomag felvétel, felszállás, leszállás, biztonsági utasítások. Gondolkodj el rajta, hogy ez miért lehet!
Emberek között lenni
De ez nem jelenti azt, hogy minden autista zseni. Az autizmus egy spektrum, olyan színes, mint a szivárvány. Vannak nagyon súlyosan érintett autista gyerekek, felnőttek. De vannak olyanok is, akiken az égvilágon semmi nem látszik, az agyuk mégis másképpen működik, mint a miénk.
Ez részben a beszéd és a beszédértés nehézsége, amiről már beszéltünk.
De az is lehet az ok, hogy az autista embereknek nehéz lehet azoknak az íratlan szabályoknak a megértése, követése, amit mi sem tanultunk soha, „csak úgy” tudjuk. Ilyen például, hogy kitől milyen messze állunk meg; kinek adunk puszit; kinek köszönünk csak messziről. Vagy az, hogy mikor „következünk”, mikor szólalhatunk meg egy beszélgetésben.
Ezer és ezer ilyen szabály van az életünkben.
Érzelmek megértése
Mások érzelmeinek megértése persze nekünk sem megy könnyen. Sokszor értjük félre a másik ember szándékait, nem értjük, hogy mit akar. Azt azonban mégiscsak érezzük, hogy milyen a másik ember hangulata.
Az autista embereknek ez nehezebb lehet, akár azt is nehezen veszik észre, hogy a másik örül vagy éppen megbántott.
Ez nem jelenti azt, hogy az autista emberek direkt figyelmetlenek másokkal.
Mit vehetünk még észre?
Érdeklődési kör
- Van, aki fémcsöveket gyűjt és osztályoz nagyság szerint
- Van, aki imádja a csatornalefolyókat
- Van, aki órákig nézi a mosógépben forgó ruhát
- De valljuk be, néha mi is fura dolgokra kattanunk rá.
Feladat: Próbálj meg visszaemlékezni, mi mindent gyűjtöttél már kisgyerekkorod óta. Mit gyűjtesz most?
Mindenféle fura mozdulatok
- Van, aki a kezével „repked”
- Van, aki mindenfélét pörget
- Van, aki a saját tengelye körül pörög
- De valljuk be, nekünk is vannak érdekes dolgaink; néha vidáman szökdécselünk séta helyett vagy éppen az asztalok alatt mászkálunk viccből!
És végül
Érdekesség: Nézd meg ezt a rövid videót a fiúról, aki úgy rajzol, mint senki más a világon: https://www.youtube.com/watch?v=tu4-5UOvYIo&feature=youtu.be
Mit tehetünk mi?
- Elsősorban fogadjuk el az autista gyerekeket / felnőtteket!
- Legyünk megértőek és türelmesek. (Ez persze alap minden más emberrel szemben is)
- Ha van autista osztálytársad és nem érted, mit, miért csinál vagy valami zavar, akkor fordulj a tanárodhoz! Biztosan van olyan autizmus-szakember, aki ilyen esetekben meghallgat és segíteni tud, nemcsak az autista osztálytársnak, hanem neked is.
- Olvass, és nézz filmeket sorozatokat, hogy jobban megértsd az autista emberek világát!
Íme néhány ajánlat:
- Mark Haddon / A kutya különös esete az éjszakában (könyv)
- Különleges életek (film, az Életrevalók alkotóitól)
- Atypical (sorozat, Netflix)
Nyereményjáték!
Szerinted milyen az autizmus?
- Ha megcsináltad az összes feladatod, gondolkodj el! Szerinted milyen az autizmus?
- Készíts művészeti alkotást bármilyen technikával: fess, rajzolj, fotózz, vágj, ragassz, színezz, agyagozz, építs LEGO-ból!
- Az elkészült mű fotóját küld be nekünk
- Szuper nyereményekkel készültünk együtt:
Autistic Art – színes füzetek
Kockacsoki – csoki
WLWYB – LEGO
Mars Alapítvány – karkötő
Játékszabály és részletek itt: https://marsalapitvany.hu/mi-az-autizmus-tananyag-az-elfogadasrol-6-66-eveseknek-olvass-alkoss-nyerj