Megkérdeztük a szülőtréningen már részt vett gyakorlott szülőket, hogy mit csinálnának másképp, a gyerkőc iskola kezdésekkor, ha tudták volna, amit ma tudnak. Évekkel később, sok-sok élmény, tapasztalás, és felismerés után. Az egyik anyukától az alábbi nagyon szuper tanácsokat és ötleteket kaptuk:
- Légy bátor!
- Bízz magadban!
- Bízz a gyermekedben!
- Olvass autizmus témájú írásokat, könyveket! Nem lesz benne recept az esetleges problémáidra, de felnyithatja a szemedet, ami nagy mértékben segíti a kreativitásodat.
- Ne higgy el mindent, amit mondanak azok, aki hallottak már olyan emberről, akik láttak már autistát.
- Ha nem értesz valamit, kérdezz! Lehetőleg a jelenlegi iskolától teljesen független szakembertől.
A szomszéd néni lehet végtelenül kedves, de fogalma sincs arról, hogy Te mit érzel ezzel kapcsolatban. Pláne azt nem, hogy mit érez a gyermeked.
Szülőtárs érzi és érti mit mondasz. Azt is, amiről hallgatsz. Keress a közeledben ilyen embert. - Legyen nálad mindig papír és ceruza/toll.
- Ne foglalkozz az idővel, az nem segít. De az igen, ha például megmutatod előre a gyermekednek, hogy mi, hol, kivel fog következni. Ebben nagy segítségedre lehetnek új otthoni”barátaid”: fényképezőgép, nyomtató, lamináló, internet, tépőzár.
Ezért például kérd el az órarendet! Egy kicsit alakítsd át, hogy a gyermeked jól értse. (Használhatsz olyan piktogramot, amit együtt találtok ki a gyerkőccel a különböző órákra. Élvezni fogja, hogy részt vesz a munkafolyamatban.) Ezt meg lehet mutatni a tanítónak. - Használd az üzenőfüzetet funkciója szerint! Írd bele a kéréseidet, és kérd, hogy írásban válaszoljanak.
- Kérd el a fejlesztési tervet a suliból. Hasonlítsd össze a pedszakszolg.véleménnyel.
- A Te gyermeked nem hisztis! Valahogy jeleznie kell az igényeit, amivel nincs megelégedve, nem érti, vagy túlterhelődött. A suliban is!
- A gyermeked akkor van jól, ha Te is jól vagy!
- Nem baj, ha fáradt vagy.
- Légy egyértelmű! Az osztályfőnökkel is. Kérd, hogy ő se beszéljen rébuszokban. Pláne ne a gyermekeddel! Kérj eleinte legalább heti egy alkalommal időt tőle, hogy beszéljetek. Mond el, hogy miben van szükséged Neked segítségre. (Például szeretnéd tudni, mi az a babzsákos foglalkozás. Vagy mutassa meg, hogy hol ül a gyermeked. A könyveket, amiből tanulnak. Kérd meg, hogy vegye fel az autista szemüveget, ha eddig nem lett volna neki. Kérdezd meg, hogy Te mivel tudod segíteni az ő munkáját, hogy hatékonyak legyetek a gyermekedért, a kialakuló osztályközösségért. Például ábrák segítik-e a suliban, termekhez, helyiségekhez való jobb tájékozódásukat a gyerekeknek? Mert néha a többiek sem tudják, hogy mikor is vagy hol van tízórai, vagy ebédidő, ha nincs „kiírva”. )
- Látni fogod, ahogyan a gyermeked szárnyra kap. Az iskolában is! Légy türelmes!
„Én sem szerencsés vagyok, csak tudatos „