Nemrégiben az egyik főzős blog oldalán láttunk egy hetirendet; A4-es papírra kézzel írva, néhány alapvető szabályt betartva.
Ahogyan a világ kezd bezárkózni, a mindennapjaink pedig gyökeresen megváltozni, egyre gyakrabban látjuk, hogy sokan kezdenek autizmus specifikus eszközöket használni, anélkül, hogy valaha hallottak volna az autizmusról.
Most értjük meg csak igazán, hogy az autista embereknek megfelelő támogatás mindenkinek jó. Mindenkinek fontos a bejósolhatóság, a kiszámíthatóság, a struktúra. Akár autista, akár nem.
Közösségi oldalakon látjuk, hogy olyan családok is elkezdenek házi szabályokat vagy éppen napirendet alkalmazni, akiknek nincs autista családtagjuk. A szétfolyó idő senkinek sem jó. A napirend az egyik legismertebb, leggyakrabban (jól vagy rosszul) használt, leggyakrabban emlegetett vizuális támogató eszköz, amivel autizmus esetén találkozunk. Fontos itt megjegyezni, hogy a szavak egymásutánisága egy bevásárló listán, vagy a napunk feladatainak írásban rögzítése is vizuális támogatás!
Azokban a családokban, ahol eddig is használtak napirendet, az autista gyermek talán jobban viseli a fenekestől felfordult hétköznapokat.
Azoknak, akik nem használtak eddig napirendet, de úgy érzik, hogy most van idejük, türelmük megpróbálni azt, adunk alább néhány tanácsot.
Mire való a napirend?
Jelzi a tevékenységek egymásutániságát. Megmutatja, hogy mi fog történni egész nap.
Nagyon sokan használunk napirendet, anélkül, hogy tudnánk róla. A naptárunkba online vagy offline feljegyzett feladatok sora is napirend.
Itt van például a saját mai napirendem:
Miben más mégis az autista embereknek megfelelő napirend?
Természetesen abban, hogy személyre szabott. Az adott autista gyermek vagy felnőtt szimbólummegértési szintjét veszi figyelembe. Erről írtunk már a hetirend posztunkban is.
Gyakorlatilag azt kell tudnunk, hogy az autista gyerkőc vagy felnőtt, akinek a napirend készül, milyen szintű elvonatkoztatásra képes. Csak a tárgyakat érti meg, vagy a fotókat, vagy színes képeket, vagy fekete-fehér rajzokat, vagy éppen írott szöveget is.
A szimbólumszint megválasztásában segítségünkre lehet az a szakember, aki foglalkozik a gyerekünkkel. Ha ilyen segítség nem áll rendelkezésünkre, mi is meg tudjuk figyelni például azt, hogy milyen eszközökkel játszik, színez-e, felismeri-e a tárgyakat a mesekönyvből, meg tudja-e őket különböztetni, tud-e esetleg olvasni.
Azért javaslunk minél egyszerűbb szimbólumokat használni, mert a vizuális információ sokkal gyorsabban értelmezhető, mint az írásos.
Mindig a teljes napot le kell- e előre írnunk / rajzolnunk?
Nem, habár ez a cél. A napirend bevezetésekor elképzelhető, hogy összesen két képpel (rajzzal, stb) kezdünk. Először/utána vagy most/aztán. Megmutatjuk az éppen aktuális és a következő tevékenységet. Pl: terítés / süti evés. Ha sikerült megértetnünk a gyerekünkkel (felnőtt családtagunkkal), hogy a falra vagy hűtőre vagy bárhová felkerült képsor (felsorolás) nem csak egy újabb dekorációs elem, hanem annak fontos információ tartalma van számára, akkor esélyünk van arra, hogy közösen megtanuljuk használni a napirendet. Ehhez azonban először meg kell azt értetnünk az autista emberrel, hogy a képek nem véletlenül kerültek elő.
Innen lehet aztán szépen lassan tágítani az idősávot. Fél napra, teljes napra.
Mennyire részletes a napirend?
A napirend egy-egy nagyobb tevékenységet jelöl. Például, mosdás, öltözés, reggeli. Ezen belül az öltözés folyamatát a napirendben nem bontjuk külön lépésekre. És nem írjuk bele a napirendbe a kézmosás lépéseit sem, bármennyire is népszerű ez mostanában. Ezek folyamatok, amikhez egy másik eszközt használunk, a folyamatábrát.
Lehet-e változást jelezni a napirendben?
Igen, hosszútávon. Az eszköz megtanulása alatt próbáljunk annyira ragaszkodni a napirendhez, amennyire csak lehet. Ez (sajnos vagy nem) karantén esetében tulajdonképpen könnyebb, mint a világ normál folyásának idején.
Ha azonban megtanulta a használója, hogy a napirend neki egy előrejelzés, akkor már lehet benne jelezni a változást, azaz kicserélni benne elemet. Pl: nem főtt meg az ebéd, ezért először legózunk, aztán eszünk, és nem fordítva.
Ezért is készülnek a napirendek általában különálló kártyákból a hátukon tépőzárral, hogy könnyen lehessen cserélni. De ha a karantén előtt nem vettünk tépőzárat, nyomtatót és lamináló gépet, semmi pánik. Most is igaz, hogy egy ákom-bákomokkal, A4-es papírra megrajzolt napirend is jobb, mint a semmi.
Miért küzdjek ezzel ennyit, ha egyszer minden napunk egyforma?
Ha sikerült jól bevezetni a napirendet, akkor felesleges veszekedést, feszültséget kerülhetünk el vele. Például, ha nekem még dolgoznom kell, a gyerek pedig mindenáron velem szeretne játszani vagy a számítógépet akarja megszerezni, megmutatjuk neki, hogy a napirenden először egyéni játék, tanulás, házimunka vagy bármi van, és csak azután a vágyott közös játék. Természetesen ezt meg lehet vívni minden nap szóban is, azonban mégis megnyugtatóbb látni és ha csak minden második nyüstölést megúszunk, már nyertünk vele.
Kell e időpontokat írni a napirendhez?
Nem kell. Tényleg nem tudjuk percre pontosan bejósolni, hogy mi fog történni. A napirend önmagában is jelzi az idő múlását, például azzal, hogy kártyák esetén leszedegetjük az elmúlt eseményt, papíron készített napirend esetén meg áthúzzuk. Így aztán látszik, hogy közeledik a vágyva várt számítógépezés, vagy közös játék/időtöltés.
Hová tegyük a napirendet?
Ahol napközben a legtöbbet járkál az autista családtag. Ha ez a nappali, akkor oda. De ha ő a nap 90%-át a saját szobájában tölti, akkor oda.
Lehet-e „alkudozni” a napirenden?
Vagyis leszedegethet, felrakhat, kicserélgethet-e tevékenységeket a gyerekünk? A rövid válasz az, hogy nem. A napirend a szülő „hangja”. Pont annyira kell komolyan venni és annyira kell elvárni a betartását, mint amennyire elvárjuk a nem auti gyerekünktől, hogy betartsa, amit mondunk neki.
A nem beszélő gyereknek más eszközt kell adnunk arra, ahogy ő is megmutathassa, hogy mit szeretne. Jó jel ha rájön, hogy a képekkel lehet kommunikálni, de erre ne a napirend képeit használjuk.
Végül néhány minta napirend.
Ezt pedig éppen most készítettük körülbelül 5 perc alatt.
További tanácsokat, információkat ebben a letölthető kiadványban találtok:
https://mek.oszk.hu/15900/15968/15968.pdf