Az első két Szusszanón még nem volt konkrét témánk, ismerkedtünk egymással, ötleteket gyűjtöttünk a többi klubhoz. A harmadik alkalomra már előre meghirdetett témával készültünk (oktatási rendszer).

Bemelegítésként mindenki elkészítette a saját gyermeke iskola – óvoda bemutató mini plakátját. A mini plakátok alapján megbeszéltük, hogy melyik gyerkőc hová / hogyan jár iskolába, óvodába.

Aztán belevágtunk a cseppet sem egyszerű témába. Tisztáztuk a BNO kód (egészségügyi rendszer) és az SNI státusz (oktatási rendszer) különbségét. Ami leginkább abban rejlik, hogy a két rendszer nem ad át információt egymásnak. Azaz a BNO kód-autizmus diagnózis nem egyenlő az oktatási rendszer SNI státuszával. Másik rendszer, újabb vizsgálatok a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottságnál (TKVSZRB). Érdemes ugyanakkor a szakértői bizottsági vizsgálatra felkészülten érkezni, az összes addigi eredményt előre beküldeni, és/vagy magunkkal vinni.

Sokat beszéltünk arról, hogy az SNI státusz segít vagy hátráltat. Mi az előnye, mi a hátránya annak, hogy ha az autista gyermek SNI integráló iskolába érkezik, illetve ha többségi iskolába küldjük, ahol hallgatunk az SNI státuszról. Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük az elhangzott érveket és ellenérveket.

Beszéltünk arról, hogy a lehetőségek is sokat nyomnak a latban. Dönteni azonban mindenkinek magának kell. Nincsen mindenkire érvényes általános tanács.

Bár nem foglaltuk ilyen szép táblázatba, beszélgettünk arról is, hogy az EGYMI (Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény = Speciális iskola) sem ördögtől való. Egy felkészült speciális autista csoportnak sok előnye van és a rendszer átjárható. A gyerkőc tanulási pályafutása során, ha ezt előnyösnek ítéljük, átíratható többségi iskolába. Ebben az esetben is a szakértői bizottságon keresztül vezet az út.

Végül beszélgettünk az úgynevezett „autizmus egységekről”, azokról az autista csoportokról, amik egy többségi iskolán vagy óvodán belül működnek. És arról is, hogy ha valamit szeretnénk kiharcolni a gyermekünknek érdemes összefogni hasonló családokkal. Ha ilyen kéréssel kerestek meg minket, a saját csatornáinkon segítünk elérni a többi családot.

Sokat beszéltünk az eljárásrendekről és a szülőket megillető jogokról. A legpontosabb (hatályos) információkat a Köznevelési törvényből, a hozzá kapcsolódó Végrehajtási rendeletből, és az azt kiegészítő SNI irányelvekből (nem törvényerejű pillanatnyilag) szerezhetjük. Ezekben érdemes minden olyan bekezdést elolvasni, amiben az autizmus, autista, avagy sajtos nevelési igény szavak, kifejezések szerepelnek. A dokumentumokat csatolva találjátok.

Végül összegyűjtöttünk néhány hasznos linket, ami praktikus tanácsokat ad a szülőknek a Szakértői Bizottsággal való együttműködéshez és iskolaválasztáshoz.

https://fejermepsz.hu/gyakran-ismetelt-kerdesek/
https://www.efiportal.hu/neveles-oktatas/szakertoi-velemeny/szakertoi-vizsgalat-inditasa/
https://www.efiportal.hu/neveles-oktatas/
https://marsalapitvany.hu/ellenorzokerdesek/

Várunk titeket legközelebb is!

 

Címkék: